Twitter

Kogo słuchają liderzy polskich firm?

wtorek, 2 października 2012

Prof. Krzysztof Rybiński, Jacek Santorski, Andrzej Klesyk  i ja w tym zacnym gronie - zostaliśmy wyróżnieni przez ośrodek analityczny THINKTANK jako osoby, których opinie są najbardziej szanowane przez liderów polskich firm. Badanie "Kogo słuchają polscy liderzy" jest przeprowadzane raz na trzy lata we współpracy z Google i Instytutem Monitorowania Mediów. Wyniki badania zostały ogłoszone podczas Europejskiego Forum Nowych Idei w Sopocie.

Badanie jest prowadzone w trzech kategoriach: ekonomiści, doradcy, liderzy biznesu. Każda kategoria ma swego zwycięzcę. Największą ilość wskazań (wg bezwzględnej liczby punktów) uzyskał Jacek Santorski - najbardziej słuchany przez biznes doradca. W 2012 r. uzyskał największą liczbę wskazań przedsiębiorców oraz współczynnik cytowań i wyszukiwania osoby w sieci. W 2009 r. pozycję te zajmował prof. Leszek Balcerowicz.

Jacek Santorski - psycholog biznesu, doradca firm, twórca Akademii Psychologii Przywództwa i firmy doradczej Values - podkreśla, że znajomość procedur technicznych nie jest już w firmach wyzwaniem. Konkurencyjność zależy od tego, czy uwalniamy potencjał ludzi. Liderom brakuje zaś wiedzy o tym, jak skutecznie dotrzeć do serc i umysłów.

W czołówce najbardziej poważanych doradców poza Jackiem Santorskim znaleźli się m.in. prof. Witold Orłowski, Adrian Furgalski, prof. Andrzej Jacek Blikle i Jacek Socha. Prof. Krzysztof Rybiński to z kolei najchętniej słuchany obecnie ekonomista. Pozycja ekonomistów wyraźnie spadła w porównaniu do 2009 r. Prof. Rybińskiego temperament pcha w stronę publicystyki ekonomicznej, gdzie jego ostre tezy dobrze się przebijają. W ostatnich latach był autorem wielu bon-motów podchwytywanych przez media, ale pozycje i autorytet zawdzięcza nie tylko kasandrycznym wizjom, co także pasji, z jaka stawia ciekawe pytania i diagnozy, prowokując dyskusję na temat polskich wyzwań rozwojowych.

Wysokie miejsca w rankingu zajęli także prof. Leszek Balcerowicz i Ryszard Petru. Badanie wskazuje, że liderzy biznesu najbardziej cenią głos Andrzeja Klesyka, prezesa PZU oraz mój, jako prezydent PKPP Lewiatan. Jest to bardzo miłe wyróżnienie, które dowodzi, że moja aktywność we wspieraniu zwłaszcza małych i średnich przedsiębiorstw jest potrzebna i doceniana przez środowiwsko. 

Andrzej Klesyk z kolei jako prezes PZU angażuje się w dyskusje dotyczące wpływu działania firm na otoczenie, m.in. wyzwań edukacyjnych, rozwojowych czy walki o talenty.

Inni liderzy, chętnie słuchani przez biznes to dr Irena Eris, Leszek Czarnecki, Jan Kulczyk, Maciej Witucki i Jacek Krawiec.

Badanie zostało zainicjowane przez THINKTANK w 2009 r. jako powtarzalny ranking pokazujący, kto tworzy nowe idee i kogo słucha polski biznes. Inspiracją był ranking 50 Thinkers, zapoczątkowany przez Accenture Institute of Strategic Change w 2002 r., zestawiany w USA co dwa lata.

Na wynik miały w różnej proporcji wpływ trzy zmienne: bezpośrednie wskazania liderów biznesu (badanie ilościowe), liczba cytowań i publikacji w prasie i Internecie według monitoringu Instytutu Monitorowania Mediów (www.imm.pl) oraz liczba "oraz liczba wyszukiwań osoby w Google (narzędzie Google Trends umożliwia porównywanie popularności poszczególnych haseł i sprawdzanie najczęściej wyszukiwanych zagadnień w różnych kategoriach: google.pl/trends). W badaniu liderów wzięło udział wzięło 511 osób.

Partnerami badania są Google i Instytut Monitorowania Mediów. Opis badania można pobrać na stronie: www.mttp.pl/pobieranie/badanie2012.pdf

Konfederacja LewiatanStowarzyszenie Kongres KobietEFNI