Twitter

Na czym polega sukces Polski i jakie wyzwania czekają na nas w kolejnym 20-leciu?

sobota, 8 grudnia 2012

20-lecie Instytutu Studiów Strategicznych, 8 grudnia 2012 r., Teatr Słowackiego w Krakowie

O przyczynach sukcesu polskiej gospodarki w okresie transformacji i strategii na przyszłość dyskutowałam ze Zbigniewem Niemczyckim, Andrzejem Klesykiem i prof. Andrzejem Wojtyną podczas konferencji z okazji 20-lecia Instytutu Studiów Strategicznych, która odbyła się 8 grudnia w Teatrze Słowackiego w Krakowie. W drugim panelu, poświęconym pozycji w Polski w świecie, wzięli udział Aleksander Kwaśniewski, Jerzy Buzek i Włodzimierz Cimoszewicz.

Uważam, że przedsiębiorcy w ciągu tego dwudziestolecia zaszli bardzo daleko. To przedsiębiorczość stanowi dziś największy atut Polski. Ale jak bardzo niepokojąca jest perspektywa na przyszłość pokazuje sytuacja firm rodzinnych. Dzieci, widząc jak ich rodzice pracują po kilkanaście godzin na dobę, walczą z bezsensownymi przepisami i nieprzyjaznymi urzędnikami, nie chcą przejmować biznesów. Dopóki tworzenie prawa będzie nadal odbywało się w przeświadczeniu, że każdy obywatel i przedsiębiorca to potencjalny krętacz, to się nie zmieni. I negatywne skutki będziemy odczuwać w przyszłości. Zmarnujemy potencjał przedsiębiorczości, a to przecież dzięki niemu powstają nowe miejsca pracy i gospodarka idzie do przodu.

Andrzej Klasyk wskazywał na potrzebę stworzenia wspólnej, ponadpartyjnej polityki gospodarczej. Nie może być ciągłej przepychanki, bo jedni chcą budować elektrownie atomową – inni nie, jedni są za rurą pod Bałtykiem, drudzy przeciw. W takich strategicznych sprawach trzeba osiągnąć kompromis, bo inaczej staniemy w martwym punkcie. Prof. Andrzej Wojtyna z Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie podkreślał, że brakuje też silnego ośrodka eksperckiego, który stanowiłby przeciwwagę dla niektórych niepokojących pomysłów polityków.

Rozmawialiśmy także o potrzebie zdefiniowania podstaw konkurencyjności Polski. Czy jako kraj chcemy konkurować niskimi kosztami siły roboczej czy też innowacyjnością i wysoką specjalizacją, np. produktów farmaceutycznych czy patentami w zakresie nowych technologii.

Wszyscy zgodnie podkreślaliśmy też, że przedsiębiorcom brakuje dialogu z politykami, którzy tworzą regulacje. Potrzebujemy transparentnego, szerokiego system konsultacji, w którym głos partnerów społecznych byłby słyszalny. Do tego ocena skutków regulacji powinna przewidywać też wpływ na sytuację przedsiębiorców, a nie tylko budżet państwa.

Jak pokazuje ostatni raport Brand Finance Institute znacznie poprawił się wizerunek Polski za granicą. Nasz kraj znalazł się na 20. miejscu wśród najcenniejszych marek narodowych. Spośród 100 badanych krajów Polska odnotowała najwyższy wzrost wartości marki - aż o 75 proc. - i stanowi wyjątek wśród państw Unii Europejskiej, bo nie została dotknięta recesją. Uważam, że duża w tym zasługa przedsiębiorców. I dobrze byłoby, żeby politycy w końcu zaczęli ten potencjał zauważać, doceniać i zechcieli pomóc go rozwijać.

Konfederacja LewiatanStowarzyszenie Kongres KobietEFNI