Twitter

Jakie są najlepsze miejsca pracy w Polsce?

piątek, 22 marca 2013

Chyba wszyscy znamy ogłoszenie sprzed kliku lat o rekrutacji do najlepszej pracy na świecie, które okazało się być częścią kampanii promującej Australię. Idealne miejsce pracy można jednak znaleźć znacznie bliżej, także w naszym kraju. Wskazują na to wyniki ogłoszonego właśnie rankingu Great Place to Work, w którym wyróżniono 16 przedsiębiorstw w trzech kategoriach. Dlaczego firmom w czasach kryzysu opłaca się dbać o pracowników?

Analizy instytutu, który co roku bada jakość miejsc pracy w 45 krajach świata wskazują, że  w spokojnych, stabilnych czasach produktywność pracowników z firm, którym udało się zbudować relacje wzajemnego zaufania, jest 3-krotnie lepsza, a w dobie kryzysu nawet 5-krotnie lepsza. Oznacza to, że takie firmy lepiej sobie radzą z kryzysem. I, jak widać, coraz więcej przedsiębiorców działających w Polsce to rozumie.

Trudna sytuacja rynkowa nie zwalnia z obowiązku przestrzegania ani przepisów prawa, ani zasad dobrego traktowania. W czasie spowolnienia nie można pozwolić sobie na nieprzewidziane koszty, ale warto rozsądnie inwestować. Dbałość o pracowników to inwestycja, które procentuje zaufaniem do pracodawcy, lojalnością, zaangażowaniem i poczuciem, że wszyscy gramy do jednej bramki. To przekłada się na jakość pracy i wyniki finansowe firmy. Przedsiębiorstwa, które traktują swoich pracowników jedynie jak narzędzie do wykonywania zadań, mają problem z rotacją zespołu. I tu pojawia się kwestia kosztów. Nie tylko kosztów związanych z procesem rekrutacyjnym, ale także z przystosowaniem nowego pracownika do obowiązków oraz specyfiki zespołu – trzeba zaangażować inne osoby do nauki nowego członka zespołu, a on sam przez określony czas generuje wyłącznie koszty. Szacuje się, że w zależności od stanowiska, charakteru pracy, zaangażowania personelu – proces adaptacyjny trwa od 2 do 6 miesięcy. Jest to czas, w którym pracodawca ponosi tylko koszty. Nigdy nie wiadomo też, czy po takim czasie nowy pracownik będzie przynosił zysk, którego oczekuje szef.

Firmy z listy najlepszych pracodawców rozumieją, że nie tylko mała rotacja, ale też inwestycje, m.in. w zdrowie pracowników, oznaczają zyski.  Dlatego zapewniają dodatkową opiekę medyczną, okresowe szczepionki przeciwko grypie, programy związane ze sportem czy rekreacją (chociażby finansują czy współfinansują karnety na siłownie, baseny). Dzięki nim pracownik może zadbać o kondycję fizyczną, ale także zredukować stres związany z codziennymi obowiązkami. Skutek? Mniej zwolnień lekarskich, zwiększona wydajność, lepsza atmosfera w pracy.

Dobrej atmosferze sprzyja też elastyczność, która, wbrew opiniom niektórych, nie oznacza dyspozycyjności pracownika przez 24 h/dobę przez 7 dni w tygodniu. Zapominamy, że to często ukłon w stronę pracownika – elastyczne godziny pracy, indywidualny czas pracy, ruchomy czas pracy czy zadaniowy tryb. Takie rozwiązania pozwalają na godzenie życia zawodowego z prywatnym. Nie tylko rodzinnym, ale również z edukacją czy chociażby rozrywką.

Pozytywnie oceniany pracodawca to ten, który potrafi też dokonać rzetelnej oceny pracy zespołu i poszczególnych jej członków. Pozwala to na zbudowanie zaufania i odpowiedzialności za efekty pracy, daje poczucie, że pracownik jest potrzebny, a jego praca ważna. Jeżeli system oceny jest połączony z systemem motywacyjnym i ścieżką rozwoju zawodowego, to jest to najlepszy sposób na docenienie pracownika.

Wciąż słyszę, że w kryzysie mamy do czynienia z rynkiem pracodawcy. To tylko częściowo prawda. Budowa wizerunku firmy to wartość, która z każdym rokiem zyskuje na znaczeniu. Szczególne w przypadkach przedsiębiorstw reprezentujących sektory, w których w dalszym ciągu jest rynek pracownika. Szczególne znaczenie ma to w przypadku branży IT, gdzie wysokie wynagrodzenia nie są już czynnikiem decydującym o zatrudnieniu. Ważne jest traktowanie personelu i dobra atmosfera pracy. Im więcej pracownik dostaje od pracodawcy tym trudniej mu go opuścić. Nie dotyczy to wyłącznie kwestii związanych z podwyżkami, chociaż walor finansowy ma duże znaczenie, szczególnie gdy wszystko wokół jest droższe.

Czas kryzysu to czas niepewności. Odnalezienie stabilności jest dla pracowników bezcenne. Pracodawcy powinni również zdawać sobie sprawę z tego, ze im więcej dadzą zaufania zespołowi w trudnym czasie, tym więcej dostaną w zamian. A więc? O pracownika warto i opłaca się dbać. Także, a może przede wszystkim, w trudnych czasach.

Konfederacja LewiatanStowarzyszenie Kongres KobietEFNI